Brownshill Dolmen

Brownshill Dolmen jest łatwo dostępny. Jest przy głównej drodze na obrzeżach Carlow, prowadzi do niego kierunkowskaz a nawet jest specjalny parking dla odwiedzających. Dolmen jest na środku pola uprawnego ale dojść można do niego swobodnie, specjalną ścieżką wzdłuż pola, która potem wbiega w jego środek aż pod sam dolmen. 

Gdy zaparkowałam aby podejść do dolmena oprócz mojego samochodu był tam tylko jeszcze jeden, który należał do pani mieszkającej w okolicy i wracającej ze spaceru z psem. Ponieważ widziałam że ścieżka prowadzi wzdłuż drzew i krzewów oraz zakręca, nie byłam zbyt pewna czy mogę się w nią bezpiecznie zapuścić. Spytałam o to panią,  która rozbawiona powiedziała że jak najbardziej mogę się czuć bezpiecznie i podejść do dolmena.  Po chwili wiedziałam czemu moje pytanie ją rozbawiło. Tłumy ciągnęły za mną ta samą ścieżką, wliczając w to rodziny z małymi dziećmi.

Brownshill Dolmen został prawdopodobnie wzniesiony pomiędzy 4000 a 3000 rokiem przed nasza erą, nigdy jednak nie był dobrze zbadany. Uważa się, że służył jakimś religijnym rytuałom, może nawet składano tam ofiary z ludzi. Górna część dolmenu – jego dach, waży ponad 100 ton i jest najcięższym tego typu w Europie.

Stałam sobie przy tym wielkim dolmenie. Świeciło słońce, słychać było rożne owady polne a zboże pachniało. Stałam i myślałam sobie ile tu rożnych wydarzeń miało miejsce przez te wszystkie wieki. Czego świadkiem był Brownshill Dolmen? Padał deszcz, wiał wiatr lub też słońce przypiekało jak teraz a dolmen stoi jak stał od tych prawie 6000 tysięcy lat. To jedna z tych chwil gdy czujemy się tacy mali i nieważni we wszechświecie. Długo jednak ta chwila nie trwała, z zadumy wyrwały mnie głosy innych „odkrywców” dolmena którzy gromadnie ciągnęli ścieżką wśród zboża.  P1110670 P1110656 P1110658 P1110660 P1110662 P1110665 P1110666

23 uwagi do wpisu “Brownshill Dolmen

  1. …Kasiu,a kamyczek swój zostawiłaś?;-) Trzeba tak zrobić, mówi Pendragon, ale nie pamietam…po co;-)
    W naszych górach skały podpiera się kijaszkami…aby sie nie przewróciły, te niepodparte a tyle stojo;-)))

  2. Nic, tylko nasuwa się ” amazing! ”🙂
    Świetne Kasiu to, że tyle ciekawych miejsc zwiedzasz i dzielisz się tym z nami!
    Moi mają raczej dwie stałe trasy: Cork , gdzie głównie jeżdżą na jakieś rockowe koncerty i zachodnie wybrzeże, dokąd mają krok i gdzie namiętnie łowią makrele! ( nie wiem po co im tyle tych ryb, hehe! )😉🙂

  3. W drugiej częsci’ Anastazji’ W Merge można odnaleźć przeznaczenie
    dolmen,warto poddac sie chwili refleksji w takich miejscach.
    Pozdrawiam

Zapraszam do rozmowy

