Kościół i okrągła wieża w Lusk a do tego smutek

Obok kościoła w Lusk przejeżdżałam wielokrotnie, a to jadąc do Ardgillan Castle, a to na plażę w Donabate. No właśnie….przejeżdżałam aż w końcu postanowiłam się zatrzymać i go obejrzeć. Kościół niestety był zamknięty, ale i tak mogłam go podziwiać z zewnątrz.

Na to co może wydawać się jednym budynkiem świątyni, składa się kilka części zbudowanych w przeciągu tysiąca lat. Jest okrągła wieża z IX wieku, średniowieczna dzwonnica i XIX wieczny kościół.

lusk church & round tower (7) lusk church & round tower lusk church & round tower (1) lusk church & round tower (2) lusk church & round tower (6)

Wymieniłam grzecznościowe uwagi na temat pogody z panem zbierającym śmieci na okolicznym cmentarzu i ruszyłam ścieżkami pomiędzy grobami. Znalazłam grobowiec właścicieli pobliskiego Kenure House (pamiętacie państwo mój wpis o znalezionym wśród dzielnicy mieszkalnej panteonie) oraz garść tak starych nagrobków ze trudno się domyślić jakiej wielkości i kształtu były pierwotnie.

lusk church & round tower (3) lusk church & round tower (4) lusk church & round tower (5)

Sporo grobów rodzinnych wpędziło mnie w smutek i rozmyślanie nad życiem Irlandczyków 50 czy 60 lat temu. Na dużej ilości nagrobków oprócz imion dorosłych wypisane były imiona ich dzieci, które zmarły jako niemowlęta lub w wieku 9 a nawet 17 lat. Przy okazji niemowląt nie podawano nawet imienia. Gdy  przeczytałam na kolejnych czterech nagrobkach o śmierci co najmniej trojki dzieci w jednej rodzinie ..przestałam czytać kolejne. Oprócz smutku poczułam się trochę jak intruz, który podgląda czyjeś bolesne i smutne doświadczenia.

9 uwag do wpisu “Kościół i okrągła wieża w Lusk a do tego smutek

    • getting there Ed, anytime now 🙂
      Happy you like them. I thought that B&W would suit the location and it was quite a dull and miserable day anyway. Plus the light was shite so i had to do something with these photos 🙂

  1. Jeżeli w jakikolwiek sposób wybije Cię to z „irlandzkiej” zadumy, to dodam, że w Polsce 60 lat temu było bardzo podobnie – na wsiach śmierć kilkorga dzieci w jednej rodzinie nie dziwiła, sama mam w rodzinie przykłady… Na szczęście współczesna medycyna + obecne warunki sanitarno-higieniczne zmieniły ten straszliwy bilans ludzkich zysków i strat i u nas, i w Irlandii, więc głowa do góry!

Skomentuj

