Battle of Clontarf 1014

23 kwietnia tysiąc lat temu miała miejsce Bitwa pod Clontarfem – bitwa pomiędzy irlandzkim królem Brianem Boru (który był również królem Munster)  a Wikingami zjednoczonymi z wojskami Leinster.

Wojska Briana zwyciężyły, ale poniosły wysoką cenę za zwycięstwo. Sam Brian jak i jego najstarszy syn oraz wielu innych rycerzy z znakomitych, szlachetnych rodzin zginęli w tej bitwie. Jednakże, wysiłki i straty nie poszły na marne – Wikingowie zrezygnowali z przejęcia władzy nad Irlandią i dlatego uważa się że dzięki Battle of Clontarf pozbyto się Wikingów z tych ziem.

W miniony weekend, miał miejsce festiwal z tej okazji. Świętowano w parku Św. Anny w Raheny (północno wschodni Dublin), w pobliżu dzielnicy zwanej Clontarf a więc zarazem w pobliżu miejsca bitwy.

Założono wioskę Wikingów, w której można było kupić przeróżne bibeloty udające oryginalne z tamtych czasów, podejrzeć łodzie Wikingów czy jak robiono drewniane miseczki.

Punktem kulminacyjnym było odegranie bitwy (w sumie 4 razy w czasie weekendu) przez wojaków, którzy zjechali się z wielu krajów świata, między innymi Niemiec, Francji czy USA.

Były głosy, że odgrywana bitwa była do niczego bo na wstępie wiedziano dwa konie – nie było koni w prawdziwej bitwie. Bo tak naprawdę wszyscy walczący wyglądali jak Wikingowie a nie jak native Irish. Bo wojak udający walczącego Briana Boru nie powiennien nawet tam być – Brian ze względu na swój podeszły wiek nie brał czynnego udziału w bitwie a jedynie przebywał w namiocie, gdzie zresztą pewien Wiking go znalazł i zabił. Bo Wikingowie nie zakładali wiosek tylko żyli w miasteczkach🙂

I w ogóle…

Kto by się tam tak przejmował szczegółami…było fajnie🙂

PS. Jak ktoś zainteresowany to dajcie znać a prześlę Wam prywatne filmiki z tej bitwy🙂

?????????????????? ?????????????????? ?????????????????? ?????????????????? ?????????????????? ?????????????????? Battle of Clontarf (7) Battle of Clontarf (8) Battle of Clontarf (9)

58 uwag do wpisu “Battle of Clontarf 1014

  1. Bardzo lubię wszelkie rekonstrukcje – nie tyle ze względu na edukacyjny smrodek, co możliwość przyjrzenia się poważnym facetom, którzy zmieniają się w rozentuzjazmowane dzieciaki. Ten błysk w oku na widok kawałka miecza, gorączkowe rozmowy ile kosztował szyszak, wymiana adresów krawca, który potrafi przerobić budowlaną kufajkę na średniowieczny kaftan – bezcenne!

  2. O Jezusie Maryjosie, jak dotarłaś do mojego sound cloud’a?🙂 Masakra hehehe
    No więc tak: teraz sezon weselny (od wczoraj w nocy, jakże miło w niedzielę kłaść się o 8:00), kończę współpracę marketingową z restauracją w Krakowie oraz maybe niedługo nowa praca, ale to się okaże, gdyż w Polsze wiadomo jak jest.
    A w Dublinie się da co pośpiewać?🙂

      • sezon spiewaczy to u Was jaki?kiedy? nie ukrywam, ze z Polszy wyjechac rekreacyjnie to troche drogawa impreza niestety jest, ja w sezonie mam tylko jeden weekend wolny miedzy 3 a 6 lipca, myslalam o Edinburgh, bo latwiej i taniej sie dostac, ale wszystko jeszcze kwestia rozkminy:) ciagle sie zastanawiam nad emigracja w sezonie zimowym od listopada, gdyz mnie ciagnie na wyspy, nie wiadomo czemu:)

          • Dobra, przekonałaś mnie cholera. Za krótkie życie, plan jest na Edynburg, Oxford, Bristol, to może i do Dublina dotrę. Przewodniki już pokupione:) Blog się pisze, muza się słucha, przechadzam się po rynku w KRK i szukam Irlandczyków, to może mnie w końcu przyciągnie:) Jak nie robota to ta muzyka. Wszyscy się pytają czemu w tamte strony, a to właśnie o tą radochę z muzykowania chyba chodzi. I folklor, dla etnografa to gratka nie lada. A muszę się pochwalić – zakupiłam ostatnio książkę o Bidwellu, Ernest Bryll czeka na doczytanie, trzeba się merytorycznie przygotować:) Maybe listopad – jaka wtedy pogoda? Masz może cynk, kiedy warto polować na najtańsze bilety lotnicze do Dublina z Krakówka? Ryanair ostatnio nie jest zbyt hojny…

            • Zgadza się, że dla muzyka i etnografa w jednym Irlandia to niezły kąsek. Irlandii w listopadzie natomiast nie polecam. Chyba, że chcesz się tylko wałęsać po Dublinie ale ogólnie to nie bardzo. Jest ciemno, zimno i deszczowo. A irlandia to przede wszystkim krajobrazy i piękno natury wokół czyli poza Dublinem

Zapraszam do rozmowy

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s