System jaskiń Marble Arch Caves

Jaskinie Marble Arch, których system ciągnie się na 11,5 kilometra znajdują się w Północnej Irlandii w hrabstwie Fermanagh. Zostały one uformowane przez trzy rzeki, a dziś są jednymi z najpiękniejszych jaskiń udostępnionych do zwiedzania w Irlandii. Wszystko to dzięki temu, że zwiedzając je przejdziemy krętymi ścieżkami, po schodkach w górę i w dół, szeroki traktatem i wąskimi dróżkami, wejdziemy do malutkich komnat aby po chwili znaleźć się w ogromnych i wysokich jaskiniach, a na dodatek podroż zaczniemy od przepłynięcia łódką po jeziorze.

Marble Arch Caves (3)

Najpierw przewodnik opowiada nam o czasach gdy jaskinie te powstały. Twierdzi że klimat wtedy w tym miejscu podobny był do tego jaki obecnie jest na Wyspach Kanaryjskich. Wszyscy zgodnie stwierdzamy, że zmienił się ten klimat. Jedynie nieco się zmienił. 🙂 Potem prowadzi nas po dość licznych schodkach w dół do wejścia do jaskiń.

Marble Arch Caves Global Geopark

Nasz przewodnik, nie dość że był bardzo serdeczny i wesoły, to na dodatek potrafił odpowiedzieć na każde pytanie bez ściemniania oraz udawania, że wie wszystko co można wiedzieć o jaskiniach. Oprócz stalaktytów i stalagmitów, pokazywał nam rożne ciekawe formacje / narośla i mówił jak je nazwano, przy czym każdorazowo nazwa nawiązywała do kształtu narośla. I tak widzieliśmy np tosta z serem – cheese on toast, ale też żabę śpiewająca do mikrofonu. Ogólnie to jakaś knajpa musiała być bo obok śpiewającej żaby dojrzeliśmy śpiącego Meksykanina z sombrero a obok niego korek z tequili…. Przewodnika bawił nieźle nasz każdorazowy wybuch śmiechu przy okazji odkrycia kolejnej nazwy i po czasie sam nas pytał czy możemy zgadnąć jak daną formację nazywano. Jam ci to nawet odgadła jedną, znaczy rashera odgadłam czyli kawałek usmażonego bekonu. Przewodnicy mają niemały wpływ na to jak długo wycieczka zostaje w pamięci. Gdy opowiadałam jednej z osób w pracy o tych jaskiniach okazało się że była w nich ostatni raz jako mała dziewczynka. Zapytała mnie czy widziałam „cheese on toast”….

Cała wycieczka po jaskiniach trwa około półtorej godziny i polecam ją szczerze wszystkim. To nie był mój pierwszy pobyt w jaskini, ale miejsce to polecam jako szczególne – weseli a zarazem kompetentni i potrafiący ciekawie opowiadać przewodnicy, ciekawa wystawa przedstawiająca jaskinie jak i cały okoliczny Geoaprk i wcześniej wspomniana wisienka na torcie –  przejażdżka łódką po jaskiniowej rzece.

Więcej o jaskiniach na ich stronie – plus piękne zdjęcia.

PS. Zdjęcia z sieci, moje w jaskini wyszły ciemne.

Marble Arch Caves (2) Marble Arch Caves (4) Marble Arch Caves (1)

18 uwag do wpisu “System jaskiń Marble Arch Caves

  1. Jaskinia naprawdę piękna ,byłem dwa razy ale niestety poziom wody był zbyt wysoki i nie było atrakcji
    z łódką ,pomimo to fajna wyprawa ,myślę tylko że staje się zbyt komercyjna ,mam na myśli coś jak Klify Moher
    betonowe chodniki itp..Ja lubię jak coś jest pozostawione naturalnie,ale to tylko moja opinia .
    Mimo to polecam serdecznie i pozdrawiam.

    • czyli wyglada na to ze do trzech razy sztuka? 🙂
      Rozumiem o czym mowisz, ale obowiam sie ze gdyby nie stala sie komercyjnym miejscem, zwykly smiertlenik nie mialbym do niej wstepu wcale, ze wzgledow bezpieczenstwa. W tym wypadku, wydaje mi sie wiec ze komercja lepsza z dwojga zlego. Pozdrawiam

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s