Niebo w Tramore oraz w poszukiwaniu metalowca

Tramore  to piękna malutka nadmorska miejscowość położona na południowym wschodzie Irlandii w hrabstwie Waterford. Powinnam chyba dodać jeszcze, że na słonecznym południowym wschodzie jak to zazwyczaj określane jest przez tambylców: sunny southeast. Ja w niej spędziłam dwie noce trochę poza sezoenm bo późnym marcem, ale i tak w porównaniu do nadbałtyckich kurortów, tętniła życiem.

Miejscowość pełna kolorowych domków, rozsianych niemalże na każdym skrawku ziemi i na każdym klifie. Kolorowa jak z bajki lub książki dla dzieci. Bonusem ma być oczywiście piękna plaża i morze. Mnie jednak ujęła niebem i chmurami. Wyjątkowa ich różowość wyrażała się w tym, że tambylcza młodzież widząc, że robię niebu i chmurom zdjęcia, sama mnie zagadywała, mówiąc, że tak, widzą coś takiego po raz pierwszy oraz dodając, że nie, nie jest to typowy kolor nieba w tutejszych stronach. I do tego kształty chmur były przedziwne. Razem z młodzieżą próbowaliśmy te przedziwne kształty rozpoznać i nazwać – chyba wygrałam ja, rozpoznając i nazywając w jednej z chmur kijankę. (piąte zdjęcie – każdy widzi kijankę, prawdaż?)

tramore (8) tramore (9) tramore (10) tramore (11) tramore (12) tramore (13) tramore (14) tramore (15) tramore (16) tramore (17) tramore (18)

Następnego ranka, niebo co prawda zmieniło kolor ale nie przestało zadziwiać i zachwycać.

tramore (6) tramore (5) tramore (3) tramore (2) tramore (1)

A co z metalowcem powiecie? Ano to chyba nostalgia z czasów młodzieńczych, ale jak usłyszałam, że jest gdzieś w pobliżu wysoki i wart zobaczenia Metal Man chciałam go nieco bliżej poznać. Po dwóch stronach Tramore, niemal na krańcach klifów stoją trzy olbrzymie kolumny. Trzy z nich stoją sobie samotnie w miejscu zwanym Brownstown Head a kolejne trzy w miejscu zwanym Westown. Te jednakże nie są samotne gdyż na środkowej z nich stoi „Metal Man” – figura przedstawiająca żołnierza w służbie brytyjskiej marynarki. Metal Man został wzniesiony kilka lat po tym gdy brytyjski okręt Seahorse zatonął u wybrzeży Brownstown Head wraz z 360 osobami na pokładzie.  Podobno w czasie sztormu Metal Man ostrzega statki przed niebezpieczeństwem rozbicia się o klify, podśpiewując taki wers: „Keep out, keep out, good ships from me, for I am the rock of misery.”

tramore (4) tramore (7)

Kolumny z Metal Manem widać z daleka, ale niestety dość dużo czasu mi zajęło podjechanie w jego pobliże gdyż podejście do niego jest zabronione i dlatego żadnej wiodącej tam trasy nie widziałam. Znajdują się na terenie prywatnym, ogrodzonym płotem – klify i urwisko są niebezpieczne i nie zabezpieczone. Kluczyłam więc próbując podjechać tak blisko jak to możliwe. Niestety nie udało się zbyt blisko. Powiecie przez płot trzeba było skakać i ryzykować? Eeeeeee tam. Starzeję się…

Metalman-Tramore-960x540

13 uwag do wpisu “Niebo w Tramore oraz w poszukiwaniu metalowca

  1. No pewnie, ze kijanka!
    Piekne zdjecia i historia z tym metal manem. Uwielbiam to w Wielkiej Brytani, ze wszsytko ma swoja historie. Mam nadzieje, ze bede miala kiedys okazje odwiedzic Irlandie, i polnocna i poludnowa.
    Pozdrawiam z poludnia🙂

  2. Tramore ma chyba jedyne wesołe miasteczko jakie spotkałem w IE(sezon ),mam na myśli takie stacjonarne.
    poza tym warto pojechać w wietrzną pogodę posurfować na deseczce(można wypożyczyć tanio)
    a i proszę o zwrócenie uwagi na parking przy plaży ,pomimo że nie znalazłem parkomatu by kupić ticket
    (pomyślałem że jest darmowy)to parking nie jest darmowy,w ostatni sezon dostałem mandat pocztą(60e).,
    pomimo iż za wycieraczką nie miałem informacji.(taki bonus do przyjemności)

Zapraszam do rozmowy

