10 ciekawostek o Irlandii

Pisałam Wam już jakiś czas temu, że chronicznie cierpię na brak czasu. Z tego też między innymi powodu, mimo że wstępnie wyraziłam chęć udziału w projektach majowych i czerwcowych Blogów Językowych i Kulturowych, którego jestem dumną członkinią, nie udało mi się. Żal mi trochę było bo tematy naprawdę mi się podobały. Ponadto, do majowej notki zdążyłam przygotować szkic a w czerwcu wygrał temat, który sama zaproponowałam (kto chętny ten zgłasza temat na projekt i wszyscy członkowie głosują). Dlatego pomyślałam, że co prawda tak trochę zaocznie bo nie o czasie, to jednak opublikuję notki, które miały powstać w ramach projektów. W maju za zadanie było napisać pięć ciekawostek o kraju w którym się mieszka lub o którym prowadzi się bloga. Ale skoro w sumie nie wzięłam udziału w projekcie o czasie to pozwoliłam sobie temat trochę naciągnąć i zaprezentować Wam dziesięć ciekawostek zamiast pięć.

Irlandia jest krajem w miarę znanym więc chciałam podzielić się z Wami takimi ciekawostkami, które mam nadzieję rzeczywiście nimi będą i dlatego nie chcę Wam podawać danych encyklopedycznych w stylu – najwyższa góra czy największe miasto.  Zaczynamy?

1. Piramidy egipskie czy brytyjskie Stonehenge chlubią się swym wiekiem. Jednak w Irlandii znajduje się budowla z 3200 roku przed naszą erą co tym samym czyni ją starszą o 600 lat od piramid w Gizie oraz  1000 lat od Stonehenge. Mowa o grobie korytarzowym The Newgrange i możecie więcej o nim poczytać tutaj: Newgrange

newgrange

2. Irlandia znana jest ze swych pubów oraz z ich ilości. Ceniony przez Irlandczyków pisarz James Joyce (chociaż jego twórczość nie jest powszechnie zrozumiała) przez słowa jednego ze swych fikcyjnych bohaterów stwierdził, że dość trudną zagadką byłoby przejście przez Dublin, nie przechodząc obok pubu. Niedawno, pewien programista, Rory McCann, napisał aplikację, dzięki której okazało się, że jest to możliwe – ale co prawda z pewnym naciągnięciem. Więcej możecie przeczytać na ten temat tutaj: przejść przez Dublin nie natrafiając na pub

pub (800x480)

3. Irlandia była ostatnim krajem europejskim dopuszczającym rozwody. Dopuszczone zostały w roku 1995 w wyniku referendum, które ledwo co przeszło gdyż za rozwodem opowiedziało się 50,28% głosujących.

divorce-posters-2-630x408

4. Drugim najczęściej używanym językiem w Irlandii jest język polski, zaraz po angielskim i zdecydowanie przed irlandzkim. Tym samym, Polacy są największą mniejszością w Irlandii, wyprzedzając Brytyjczyków, którzy jeszcze do niedawna wiedli prym. Więcej na ten temat przeczytacie tu: Census oraz tu: Gdzie mieszkają Polacy w Irlandii

polacy w irlandii

5. Prapradziadek obecnego prezydenta USA, Baracka Obamy, był Irlandczykiem i pochodził z małej wioski Moneygall. (jakieś 300 mieszkańców). Obama odwiedził wioseczkę i dostał certyfikat zaświadczający o jego irlandzkim pochodzeniu. O tym oraz jak mi samej dziwnym zbiegiem okoliczności przyszło odwiedzić dom pamięci poświęcony jego dziadkowi i to w dniu w którym Amerykanie świętują niepodległość czyli 4 lipca pisałam tutaj: Nazywam się Obama i pochodzę z Moneygall

wpid-2012-07-04-10-28-15

6. Irlandia jest jedynym krajem na świecie gdzie o możliwości brania ślubów wśród par jednopłciowych, zadecydowało społeczeństwo w referendum (maj 2015) Więcej na ten temat tutaj: Irlandzkie referendum w sprawie małżeństw jednopłciowych

Supporters react outside Dublin Castle following the announcement of the result of the same-sex marriage referendum in Dublin on May 23, 2015. Ireland on Saturday became the first country in the world to approve gay marriage by popular vote as crowds cheered in Dublin in a spectacular setback for the once all-powerful Catholic Church.    AFP PHOTO /  PAUL FAITH        (Photo credit should read IAN KINGTON/AFP/Getty Images)

Supporters react outside Dublin Castle following the announcement of the result of the same-sex marriage referendum in Dublin on May 23, 2015. Ireland on Saturday became the first country in the world to approve gay marriage by popular vote as crowds cheered in Dublin in a spectacular setback for the once all-powerful Catholic Church. AFP PHOTO / PAUL FAITH (Photo credit should read IAN KINGTON/AFP/Getty Images)

7. Mieszkańców Irlandii jest 4,5 miliona ale na całym świecie mieszka podobno 70 milionów osób twierdzących, że mają pochodzenie irlandzkie. Większość z nich to oczywiście Amerykanie – 40 milionów.

images

8. Dubliński cmentarz Glasnevin ma więcej „mieszkańców” niż sama stolica – na cmentarzu jest ich ponad milion a w Dublinie ponad 500 tysięcy. Co nieco o cmentarzu przeczytacie tutaj: One Million Dubliners

OMD

7. Irlandzkie samochodowe tablice rejestracyjne są dane raz na zawsze przy pierwszej rejestracji i nie zmienia się ich ponownie np przy zmianie właściciela samochodu. Co więcej, oprócz tego, że dzięki literce (lub literkom) z tablicy rejestracji wiemy z jakiego jest hrabstwa, to po numerze wiemy w którym roku samochód został wyprodukowany. I tak cyfra 09 oznacza, że samochód jest z roku 2009. Od roku 2013, rok produkcji samochodu zaczęto dzielić na pierwszą i drugą połowę. Samochód kupiony np w kwietniu 2013 będzie miał numer rejestracyjny 131 a w listopadzie 132. Wprowadzenie podziału na połowy roku w tablicach rejestracyjnych tłumaczono tym, że trzynastka to liczba pechowa i należy jej unikać. Jednak podział ten istniał w roku 2014 i teraz i pewnie już pozostanie gdyż wiadomo, że tak naprawdę od samego początku chodziło o to aby nakręcać sprzedaż nowych samochodów. Kilka tygodni temu zresztą, sama byłam świadkiem jak jedna z koleżanek zastanawiała się czy kupić nowy samochód czy nie i inna jej odpowiedziała: oj tak, rejestracja 152 wyglądałaby świetnie (czyli od razu sugestia aby poczekać do lipca gdy będzie już drugi kwartał roku).

2012-new-registration-plates-mock-up

8. Klatki schodowe i korytarze apartamentowców oraz wszelkie schody w domach są pokryte wykładziną. Wykładzinę też można spotkać w toaletach i łazienkach, ale na szczęście już coraz rzadziej.

download

9. Woda z kranu jest pita wszędzie i powszechnie (oprócz części hrabstwa Roscommon bodajże gdzie mają wodę zanieczyszczoną). W każdej restauracji czy kafejce, na dzień dobry dostajemy dzbanek lub dwie szklanki z kranówą. Na rachunku z jakiekolwiek biesiadowania czy nawet zwykłego wypicia kawy, nie widnieje pozycja za wodę. 

tap_water_

10. Irlandzkie imiona są popularne i dosyć częste w użyciu, nazwiska również chociaż nieco mniej. I tak znany anglojęzyczny Owen to po irlandzku Eoin lub częściej Eoghan. Są też imiona nie występujące w języku angielskim takie jak: Aoife, Ruari, Roisin czy Iarfhlaith. Specjalnie Wam podałam to ostatnie imię – zgadnijcie czy żeńskie czy męskie i jak się wymawia? To jeszcze podam Wam dwa przykłady imion i nazwisk irlandzkich nie zangielszczonych:  Éamonn Ó Catháin lub Dáithí Ó Sé. Zdarzają się one rzadziej ale bywają. Dla tych przykładów użyłam prezenterów z RTE (nie będę przytaczać nazwisk osób które znam prywatnie czy zawodowo).

names3

Coś Was zaskoczyło? Dodalibyście coś jeszcze od siebie?

38 uwag do wpisu “10 ciekawostek o Irlandii

  1. Czy zetknęłaś się z jakąś nazwą, imieniem lub jakimkolwiek słowem w języku irlandzkim, w którym nie ma samogłosek? Pytam, ponieważ taką pozbawioną samogłosek nazwę miejscowości widziałam kiedyś w Walii (tylko błagam nie każcie mi jej sobie przypominać)🙂

  2. Fajny wpis Masz racje wykladziny mozna czesto spotkac mnie rozwalaja te najbardziej wzorzyste i te w lazienkach.A co do wody masz racje w Co.Roscomon woda jest nie do picia z kranu ,ale w restauracjiach o tym raczej nie pamietaja.

    • te w lazienkach to dla mnie kosmos jakis!🙂 Ale coz, co kraj to obyczaj. Ja tutejszych znajomych i przyjaciol wprowadzilam w straszna konsternacje mowiac ze na schodach w domu nie daje wykladziny tylko zostawiam drewno.🙂 Ale tak serio w Waszym hrabstwie w knajpach podaja kranowe? I ludzie pija bez problemu i nic nie mowia?

  3. Ja do tego zestawienia dodalbym jeszcze, ze wszystkie oficjalne informacje, tablice informacyjne, nazwy ulic, komunikaty w autobusach i LUAS podawane sa w dwoch jezykach – angielskim i irlandzkim🙂

  4. Świetny wpis. Z przyjemnością poczytalam o Dublinie (to było dla mnie coś nowego). Uwielbiam ten kraj.
    A propos liczby mieszkańców kraju – jest znacznie mniejsza niż liczba krów😉
    Pozdrawiam z Kinsale

  5. Najbardziej mi się podoba gigantyczny skok od oburzeń dotyczących rozwodów do zaakceptowania małżeństw tej samej płci. Ogromny krok w mentalności i tolerancji ludzi! No i bardzo chcę zobaczyć punkt 1.

  6. Rozwieść nadal nie jest łatwo, najpierw trzeba 4 lata nie mieszkać ze sobą (przynajmniej tak było, gdy wychodziłam za mąż – może się coś zmieniło??).
    Za to mają ładny zwyczaj ślubny. Młodzi na początku mszy ślubnej zapalają dwie małe świeczki, a po złożeniu przysięgi od tych swieczek zapalają jedną wspólną – symbol jedności małżeńskiej. Mnie się bardzo ten element podobał, choć przeżyłam moment grozy, gdy moja świeczka prawie zgasła, na szczęście ogień się jakoś rozpalił🙂 Ten element jest czasem również praktykowany przy uroczystościach cywilnych.
    Pozdrawiam! Mam nadzieję, że uda Ci się złapać oddech i znaleźć więcej czasu na pisanie bloga🙂

  7. W punktach 7,8,9 rownie dobrze mozna wstawic Wielka Brytanie:) Wykladziny (dywanowe) mozna znalezc i na lotniskach i w bankach, a jesli doliczyc sztuczna trawe, to i nawet w ogrodkach:)

    • tak, pamiętam to też z Anglii🙂 Sczególnie też sztuczną trawę na stacji metra Kew Gardens – nie wiem czy nadal tak jest🙂
      Natomiast z tablicami rejestracyjnymi macie chyba ciut bardziej skomplikowane – tzn cyfra nie jest zarazem rokiem produkcji tylko jakims kodem po ktorym mozna dojsc ktory to rok produkcji czy jakos tak?

  8. Z trzema pierwszymi „imionami” miałem okazję dłużej współpracować, pani Niamh ponieważ w Polsce wszscy mówili właśnie „Niam” szybko zyskała ksywką „Mniam”😉

  9. Mala uwaga odnosnie punktu o rozwodach – Malta, jako ostatni czlonek Unii Europejsiej dopuscila rozwody w wyniku referendum w 2011 roku🙂
    (fakt, mozna sie spierac, czy Malta to w ogole jeszcze Europa😉
    Bardzo ciekawa notka poza tym🙂

Skomentuj

