Tam gdzie nie mają świateł drogowych czyli w Leitrim

Dziwili się, że jadę na weekend do Leitrim. Pytali po co. Najmniejsze hrabstwo pod względem populacji liczy niespełna 32 tysiące mieszkańców. Położone jest z dala od utartych tras i ..no właśnie po co tak na weekend? Że niby co? Przecież według stereotypów mieszkańcy tego hrabstwa są raczej przygłupawi, taki trochę ciemnogród i do tego nie mają nigdzie świateł drogowych. Pierwsze światła założono tam w 2003 roku ku uciesze mieszkańców wszystkich pozostałych hrabstw. Podobno, było to światło przy przejściu dla pieszych i podobno zdjęto je wkrótce po założeniu bo nie było potrzebne. Podobno… Kolejny stereotyp to ten, że podstawą jadłospisu jest boxty –  lokalnie znany placek ziemniaczany, oczywiście w Dublinie nie jadany. To, że hrabstwo jest trochę dziką głuszą, jakoś nikogo specjalnie nie ekscytuje. Ani to że jest tam na przykład kanał który łączy dwie rzeki ze sobą – jedną z Republiki a drugą z Irlandii Północnej. To jak w związku z tym miałam powiedzieć, że te wszystkie powody, które dla nich są na nie aby jechać dla mnie są właśnie na tak?  

Było mniej więcej jak mi mówili. Wzbudzałam raczej powszechne głów podniesienie i spojrzenie bo spacerowałam i chodziłam tam gdzie nie tutejsi raczej nie pojawiają się. A zaczęłam od portu dla barek w Ballinamore zaraz przy śluzie numer 5. Sprawiał wrażenie opustoszałego mimo ilości zacumowanych barek. 

IMG_0125 (800x533) IMG_0126 (800x533) IMG_0128 (800x533)

mikasia.wordpress.com

mikasia.wordpress.com

IMG_0134 (800x533) IMG_0135 (800x533) IMG_0136 (800x533) IMG_0137 (800x533) IMG_0139 (800x533) IMG_0140 (800x533)

Kanał nazywa się Shannon Erne Waterway i ma 63 kilometry długości. Łączy rzekę Shannon z rzeką Erne. Ma szesnaście śluz i pierwszy raz został użyty w roku 1860, po to by po 10 latach funkcjonowania zostać zamkniętym. Nie opłacało się, gdyż przez ten czas jedynie jakieś 20 łodzi z niego skorzystało. Kanał doczekał się jednak ponownego otwarcia w roku 1994. Obejrzełam barki, przeszłam się kilkanaście kilometrów wzdłuż kanałów i nie tylko. M. odgraża mi się, że tu jeszcze wrócimy ale tym razem na barkę. Ja mu się odgrażam, że tą barką to on może sobie sam bo ja będę szła wzdłuż kanału. Da się to pogodzić, co nie? No powiedzcie sami czy nie wolelibyście jednak iść?

Jedzcie do Leitrim, tam jest naprawdę fajnie. No i nie mają żadnych świateł na skrzyżowaniach!🙂

IMG_0142 (800x533) IMG_0144 (800x533) IMG_0147 (800x533)

IMG_0148 (800x533)IMG_0298IMG_0303IMG_0305IMG_0306IMG_0308IMG_0312IMG_0315IMG_0317IMG_0318IMG_0319

34 uwagi do wpisu “Tam gdzie nie mają świateł drogowych czyli w Leitrim

  1. Wygląda bardzo zachęcająco, a to co o tym miejscu piszesz jest jeszcze bardziej zachęcające, szczególnie mam na myśli brak tłumów🙂
    P.S. Mojego Męża z pewnością rozradowałby brak świateł🙂 Właściwie wniosek nasuwa się sam …

Zapraszam do rozmowy

